Sudah tentu kita sebagai blogger ingin tahu apa yang pengunjung atau pembaca setia blog kita mahukan. Apa yang sepatutnya kita focus dan tulis sebarang topik mengikut minat dan kecenderungan pembaca agar mereka lebih seronok dan gembira. Di sini terdapat 3 tools utama Google yang boleh dimanfaatkan untuk kita meningkatkan prestasi blog kita itu nanti :-
1. Google Analytics (GA)
Melalui Google Analytics kita boleh melihat dan mengkaji keyword yang paling banyak digunakan oleh visitor ke blog kita. Kenalpasti keyword tersebut dan focus untuk menulis topik berkaitan untuk terus menjana traffic yang baik. Lagi banyak informasi yang kena dengan kemahuan visitor lagi bertambahlah pengunjung percuma dari hasil carian Google nanti.
2. Google Search Based Keyword Tool (Sktool)
Apabila kita sudah mengetahui keyword yang dikenalpasti gunakan Google Search Based Keyword Tool (Sktool) untuk menyenaraikan cadangan topik berasaskan keyword yang menepati kehendak carian Google. Penggunaan Sktool ini membolehkan kita mendapatkan nama topik atau artikel yang sesuai dengan kehendak enjin carian Google.
3. Google Insights (GI)
Ia adalah satu versi baru Google Zeitgiest yang telah dihentikan duhulu. Kini Google Insights boleh menyenaraikan beberapa keyword atau topic yang popular mengikut tempat, masa dan sebagainya. Malahan terdapat forecasting untuk tahun depan atau bulan seterusnya mengikut kiraan standard matematik. Untuk makluman tools ini sangat hebat untuk dicuba !
1. Google Analytics (GA)
Melalui Google Analytics kita boleh melihat dan mengkaji keyword yang paling banyak digunakan oleh visitor ke blog kita. Kenalpasti keyword tersebut dan focus untuk menulis topik berkaitan untuk terus menjana traffic yang baik. Lagi banyak informasi yang kena dengan kemahuan visitor lagi bertambahlah pengunjung percuma dari hasil carian Google nanti.
2. Google Search Based Keyword Tool (Sktool)
Apabila kita sudah mengetahui keyword yang dikenalpasti gunakan Google Search Based Keyword Tool (Sktool) untuk menyenaraikan cadangan topik berasaskan keyword yang menepati kehendak carian Google. Penggunaan Sktool ini membolehkan kita mendapatkan nama topik atau artikel yang sesuai dengan kehendak enjin carian Google.
3. Google Insights (GI)
Ia adalah satu versi baru Google Zeitgiest yang telah dihentikan duhulu. Kini Google Insights boleh menyenaraikan beberapa keyword atau topic yang popular mengikut tempat, masa dan sebagainya. Malahan terdapat forecasting untuk tahun depan atau bulan seterusnya mengikut kiraan standard matematik. Untuk makluman tools ini sangat hebat untuk dicuba !
No comments:
Post a Comment