Monday, August 29, 2011

Kanak-kanak Ajaib Seluruh Dunia

Alhamdulillah, blog akhirnya pulih gak selepas hampir sehari xleh nak login/ tengok dashboard, ingatkan ade improvement, rupe2nya tidak ! hahaha. Tengok, idea saya nak update da hilang. So terbuatlah entri ni pulak. Ape lagi, jum bace :-

Kim Ung-Yong: IQ tertinggi di dunia
Kanak2 Korea yang lahir pada 1962 dinobatkan sebagai manusia genius di seluruh dunia. Ketika berumur empat tahun, dia sudah pandai membaca tulisan Jepun, Korea, Jerman, Inggeris. Setahun kemudian Kim mampu menyelesaikan soalan kalkulus sekali gus mencatatkan sejarah dalam Guinness Book of World Records dengan IQ tertinggi 210. Pergh, muda2 dah dapat nobel. hensem lagi, adehh.

Akrit Jaswal : Doktor bedah pada usia tujuh tahun
Anak kelahiran India ini mengejutkan dunia ketika usia tujuh tahun dengan melakukan pembedahan pada seorang gadis tempatan di mana luka terbakar di tangannya hingga tidak dapat dibuka. Jaswal berani melakukan pembedahan hingga jari gadis berkenaan terbuka seperti sedia kala. Ketika itulah tercatatnya sejarah sebagai doktor paling muda di dunia dan dia diterima masuk ke sebuah universiti pada usia 11 tahun.

Cleopatra Stratan : Penyanyi berusia tiga tahun dengan gaji 1000 untuk satu lagu
Pada 2006 ketika berusia tiga tahun, dia tampil dengan album La vĂ¢rsta de trei ani dan mencatat sejarah sebagai artis cilik berani tampil di depan ribuan peminat. Malah, Cleopatra juga menerima penghargaan Anugerah MTV sebagai Artis termuda yang menerima lagu Hit No. 1.

Aelita Andre : Pelukis pada usia dua tahun
Ketika usia dua tahun, anak kelahiran Australia itu sudah menunjukkan kualiti genius dan memiliki gedung pameran karya abstraknya. Pengarah dari Brunswick Street Gallery di Melbourne’s Fitzroy, Mark Jamieson, tertarik melihat lukisan Aelita Andre lantas mahu bergabung dalam kumpulannya kerana bakat lukisan si kecil.

Saul Aaron Kripke : Mengajar di Havard ketika masih di bangku sekolah
Lahir di New York dan membesar di Omaha pada 1940. Ketika berada di tahap empat, dia berjaya menguasai aljebra, di akhir sekolah rendah ia sudah menguasai geometri, kalkulus dan falsafah. Kripke menerima kejutan, dianugerahkan Nobel Filosofi dan dinobat sebagai ahli falsafah terbesar dalam sejarah dunia.

Michael Kevin Kean : Lulus ijazah pada usia 10 tahun
Lahir pada 1984, dia berjaya menyelesaikan kuliah pada umur 10 tahun dan mencatat sejarah sebagai sarjana termuda. Dia mengajar di sebuah universiti pada usia 17 tahun. Namanya semakin terkenal apabila dia memenangi sebuah kuiz di internet. Pada 2006, dia memenangi hadiah bernilai RM3.4 juta di tempat pertama selepas layak ke peringkat akhir permainan menguji teka-teki burnett/Gold Rush.

Fabiano Luigi Caruana : Grandmaster pada usia 14 tahun
Anak kelahiran Amerika campuran Itali memperoleh Grandmaster pada 2007 ketika usia 11 tahun, 20 hari. Sejarah mencatat namanya sebagai Grandmaster Termuda. Pada April 2009, dia mendapat 2,649 Elo rating dalam usia di bawah 18 tahun dan membuatnya sebagai peroleh ranking terbanyak dan menakjubkan.

Willie Mosconi : Pemain Bilyard Professional pada usia enam tahun
Ayahnya melihat bakat anaknya yang sering mengalahkan pemain lebih berusia daripadanya. Antara 1941 dan 1957, Willie memenangi BCA World Championship sebanyak 15 kali tanpa pernah kalah sekalipun.

No comments: