Tuesday, August 30, 2011

Beberapa Rekod Dalam Penjelajahan Di Luar Angkasa

Terbangnya angkasawan Yuri Gagarin ke angkasa pada 12 April 1961 memulakan misi panjang manusia menembusi langit. Gagarin mengorbit selama 108 minit sekaligus melambungkan keinginan manusia untuk menakluk luar angkasa. Selama 50 tahun sejarah pelayaran luar angkasa, manusia telah meperoleh berbagai rekod. Ini rekod2 tersebut :-

John Glenn : Manusia tertua di luar angkasa
Senator Amerika Syarikat, John Glenn, berusia 77 tahun ketika pesawat ulang-alik Discovery mengantarkannya ke orbit pada tahun 1998. Glen juga memegang rekod sebagai orang Amerika Syarikat pertama yang berada di orbit saat ia terbang selama 88 minit pada tahun 1962.

Valery Polyakov : Manusia yang paling lama di ruang angkasa secara berturut2
Angkasawan Soviet Union Valery Polyakov menghabiskan masa selama 438 hari secara berturut2 ketika berada di stesen angkasa Mir semenjak Januari 1994 hingga 1995.

Alan Shepard : Manusia paling singkat di luar angkasa
Alan Shepard pada 5 Mei 1961 mencatatkan diri sebagai manusia paling singkat berada di luar angkasa. Selama penerbangan suborbital, Shepard hanya mengorbit selama 15 minit pada ketinggian 185 kilometer sebelum akhirnya menyentuh Lautan Atlantik. Pada misi berikutnya, Shepard mendarat di permukaan bulan.

James A. Lovell, John L. Swigert & Fred W. Haise : Manusia paling jauh dari bumi
Rekod manusia yang berada pada jarak terjauh dari bumi adalah awak misi Apollo 13. Pada April 1970, James A. Lovell, John L. Swigert dan Fred W. Haise yang berada di dalam modul melayang sejauh 400,171 kilometer dari bumi.

Sergei Krikalev : Manusia mengorbit paling lama
Angkasawan Soviet, Sergei Krikalev, memegang rekod manusia paling lama di luar angakasa. Nota menunjukkan Krikalev mempunyai "jam terbang" selama 803 hari atau hampir 2 tahun 3 bulan di angkasa. Sementara itu pemegang rekod perempuan dengan "jam terbang" yang paling lama di orbit adalah angkasawan Peggy Whitson yang berada di luar angkasa selama 376 hari.
Stesen Angkasa Antarabangsa Wahana paling lama didiami di orbit

Stesen Angkasa Antarabangsa
Rekod ini dipegang oleh stesen angkasa antarabangsa dan akan terus bertambah. Makmal yang merupakan konsortium belasan negara ini ditempati manusia sejak 2 November 2000.

Harrison Schmitt & Eugene Cernan : Manusia paling lama tinggal di bulan
Harrison Schmitt dan Eugene Cernan tinggal selama 75 jam atau hampir tiga hari di permukaan bulan. Kedua2 orang angkasawan Amerika Syarikat ini merupakan awal misi Apollo 17.

Franklin Chang-Diaz & Jerry Ross : Penerbangan angkasawan terbanyak
Rekod ini dipegang oleh dua orang angkasawan Amerika Syarikat iaitu Franklin Chang-Diaz dan Jerry Ross. Kedua2 orang ini mengorbit sebanyak tujuh kali.

Anatoly Solovyew : Manusia paling sering melayang di luar angkasa
Angkasawan Rusia Anatoly Solovyew telah melakukan 16 kali melayang di luar wahana yang mengorbit. Secara keseluruhan, Solovyew berada di luar wahana selama 82 jam. Selama itu pula hidupnya terancam dari serpihan bebatuan angkasa yang berseliaran.

Manusia yang paling lama melayang di luar angkasa
Jim Voss dan Susan Helms mencatatkan diri sebagai manusia yang paling lama yang melayang di luar wahana dalam sekali penerbangan. Terhitung kedua angkasawan ini melayang bebas selama 8 jam 56 minit di luar pesawat ulang-alik Discovery bagi mempersiapkan kedatangan modul baru untuk stesen angkasa antarabangsa.

Kongkow : Manusia terbanyak di luar angkasa
Sebanyak 13 orang berkumpul di stesen angkasa antarabangsa pada tahun 2009. Rekod pada angka keramat ini tak pernah terpecahkan hingga sekarang.

Tracy Caldwell Dyson : Perempuan terbanyak di luar angkasa
Pada April 2010, Tracy Caldwell Dyson belayar ke angkasa untuk bergabung dengan angkasawan Stephanie Wilson dan Dorothu Metcalf-Lindenburger, dan Naoko Yamazaki di dalam stesen angkasa antarabangsa. Perjumpaan empat perempuan ini mencatatkan rekod sebagai kongkow perempuan terbanyak di luar angkasa.

Wahana termahal
Stesen angkasa antarabangsa tercatat sebagai wahana termahal yang pernah dibuat manusia. Makmal ini dibina dengan kos mencapai US $100 bilion. Setengah wajib cukai Amerika Syarikat membayar kos tersebut.

Wahana terbesar
Lagi2 stesen angkasa antarabangsa yang mencatatkan diri sebagai wahana terbesar di luar angkasa. Wahana ini begitu besar, seukuran dengan lapangan sepak bola. Besarnya wahana ini membuat 13 orang pernah berkumpul di wahana ini. Wahana besar ini juga dapat dilihat dari bumi dengan kecerlangan mampu melampaui tahap kecerlangan planet Venus.

No comments: