Monday, August 29, 2011

5 Perkara Yang Akan Menyebabkan Pekerja Resign

Entri ni mungkin sesuai pada readers yang dah bekerja atau lebih tepat dah banyak kali tukar kerja macam saya. So mengikut pengalaman saya ada beberapa faktor yang mana boleh menyebabkan seorang pekerja akan berhenti tak kisahlah samada dia dah 10 tahun bekerja dalam syarikat tu ataupun baru dua hari join.

1. Minat
Dalam dunia ni apa-apapun memang pasal minat. Takde minat maka kerja yang kita buat tu memang jadi tak ikhlas beb. Bagilah gaji besar mana kalau dah tak minat kerja 5 haripun boleh resign. Benda ni memang penting. Sebab tu kita belajar tak kiralah diploma ke degree ke silalah pilih mengikut minat dan market. Jangan paksa diri tu buat something yang kita tak minat melainkan dalam diri kita memang dah ada satu sifat inisiatif yang mana kita ada daya usaha untuk belajar benda baru.

2. Gaji
Bagi sesetengah orang benda ni no. satu. Tak kisah lah kerja tu bukan minat dia pun tapi kalau hati fikir duit je maka dia tak kisah dia akan buat. Tapi sebelum kita nak mintak gaji yang tinggi kita kena fikir juga pasal pengalaman. Kalau takat ada degree tapi takde experience korang ingat senang2 nak mintak gaji RM5K lupakan jelah. Ramai yang saya tengok berhenti sebab gaji yang mana kerja banyak tapi gaji tak naik2. Kalau yang ni berbaloilah nak mintak gaji lebih sebab ada jugak yang kerja dah macam dialah despatch dialah exec. tapi gaji tetap gaji despatch. Kat sini majikan kena main peranan.

3. Jarak Rumah dan Tempat Kerja
Yang ni bagi orang yang gamble depa tak kisah sangat. Asal dapat duit depa kerja je. Tapi korang fikir tak pasal badan. Terus terang saya cakap dulu saya berhenti The Store sebab perjalanan saya pergi ke tempat kerja ambil masa 2 jam pergi dan 2 jam balik. Penat siot dah lah jam kalau 2 jam tu lancar takpe bila dah jam mulalah semangat kerja pun terus merundum maca empireavenue. So jarak tu penting sebab kita boleh arrange time dengan betul. Dah kalau umah jauh confirm selalu datang lambat then bila akhir bulan gaji pun kena tolak tak pun kena warning ataupun tempoh percubaan kena tambah haha.

4. Environment
Ni pun salah satu faktor yang boleh menentukan samada kita kerja lama ataupun tak. Dalam banyak2 company yang saya dah kerja ada satu je company yang saya berhenti sebab ni. Saya paling benci bila saya dah dapat keputusan dengan boss dan at last cancel sebab bini dia tak agree. Gila menyampah bila kena macam ni. Yelah bila kita dah arrange tetiba orang yang tak tau apa2 guna veto untuk tukar plan. Nasib baik dah blah dari company tu kalau tak boleh jadi gila, huhu.

5. Facility
Yang ni saya ada soalan. Kenapa orang suka kerja government ? Satu sebab free gila sampai ada yang sempat pi tengok wayang. Dua boleh berjimba online macam Facebook, Twitter dan social media yang lain dan sebabnya lagi sekali ialah terlalu free dan yang ketiga risiko kena buang tu 0 melainkan korang suka sangat mengusik orang. Wah seronok kan. Tapi situasi tu saya dapat bila kerja kat tempat baru ni. Pakaian ikut suka, boleh online selain Facebook dan boleh suka2 keluar. Lepas ni sure SKT saya turun, haha.

Secara konklusinya
Ok ni je rasaya apa yang saya detect sebab kenapa saya berhenti dari company lama. Harap2 dengan kerja saya baru ni saya boleh kerja lama sikit sebab apa yang saya nampak memang bebas ni tak termasuk pergaulan bebas. Mungkin ada sebab lain kenapa orang resign so kalau korang ada reason boleh share kat komen ye. Yang paling penting kalau nak duit kenalah kerja. Kalau takat duduk rumah macam mana nak dapat duit ye dak ?

No comments: