Monday, August 29, 2011

10 Burger Paling Mahal Di Dunia

Burger merupakan makanan Fast Food yang paling laris di muka bumi ini. Tidak kisahlah di McD, KFC, BurgerKing atau gerai2 burger di tepi jalan. Ia tetap menjadi makanan Fast Food pilihan segenap masyarakat. Kebiasaan burger yang kita makan biasanya kurang daripada RM20 (USD6.59) atau lebih kurang daripada harga itu. Tapi ada burger di muka bumi ini, lagi mahal daripada apa yang kita sangkakan. Apa2pun, kami ada 10 senarai burger yang dikatakan paling mahal di dunia. Berikut adalah senarainya :-

10. Kobe Beef Burger : USD$21.75
Burger ini mengandungi daging lembu kobe yang sememang terkenal dengan harganya yang mahal serta lembut. Ditambah pula dengan keju Gorgonzola, cendawan, bacon dan bawang membuatkan burger ini begitu special.

9. Hamburger Spago : USD$30.00
Restoran Spago di Beverly Hills dimiliki oleh Wolfgang Puck yang merupakan seorang pembuat burger terkenal. Hamburger Spago ini diperbuat dengan keju cheddar, bawang merah panggang ditambah dengan bawang putih.

8. 21 Burger : $USD32.50
Restoran di New York dengan nama 21 ini menyajikan burger yang ditambah dengan lemak itik, marjoram dan thyme serta ditambah lagi tomato panggang, bawang dan juga kentang panggang.

7. Kobe Sliders : USD$50.00
Terdiri daripada enam potong burger, ditambah dengan ‘Russian Dressing’, bawang, keju swiss serta daging lembu kobe.

6. Burger Rossini : USD$60.00
Burger Rossini merupakan resepi dari Hubert Keller. Burger tersebut mengandungi daging lembu kobe dengan sos truffle (Sejenis cendawan) dan foie gras (Hati angsa khas dari Perancis) ditambah juga dengan bawang.

5. Grand Burger : USD$100.00
Burger di McGuire’s Irish Pub di Pensacola, Florida ini agak istimewa. Dibuat dari filet mignon segar, daging, selada, tomato, bawang serta kaviar. Grand Burger ini disajikan dengan Champagne Moet & Chandon dan White Star Champagne.

4. Burger Double Truffle : $150.00
Danield Bouolud, pemilik DB Bistro Moderne di New York menyajikan burger buatannya yang diisi dengan foie gras (Hati angsa khas dari Perancis), ditambah dengan iga bakar dan truffle (Sejenis cendawan) sebanyak 2 ons.

3. Burger Richard Nouveau : USD$175.00
Restoran Wall Street Burger Shoppe di Wall Street New York ini menyajikan burger yang diperbuat daripada daging lembu kobe yang ditambah dengan foie gras, truffle dan daun emas. Sos mayones yang dibuat khas untuk burger ini juga diperbuat daripada truffle dan daun emas.

2. Absolutely Ridiculous Burger : USD$500.00
Burger dari Mallie’s Sports Bar di Southgate, Michigan ini diperbuat daripada 75 kg lebih daging lembu kobe. Pengunjung harus memesan 72 jam sebelum datang ke Restoran ini dan mereka juga boleh membawa maksimum 30 orang untuk menghabiskan burger ini.

1. Burger Kobe Beef & Lobster Maine : USD$780.00
Burger dari Restoran Le Burger Brasserie di Las Vegas, Nevada ini dibuat dari daging lembu kobe giling yang besar ditambah pula dengan potongan lobster dengan sos yang dibuat dari keju brie, prosctiutto (Ham khas dari Itali), bawang karamel serta sos balsamic (Cuka anggur) yang disajikan dengan 1 botol Dom Perignon Rose.

No comments: