Sunday, August 28, 2011

Tanda-Tanda Dia Budak Sekolah

Terasa unik tajuk entry saya kali ni, takpe la, janji orang paham bila nak bace entry ni. Korang ada account Facebook kan ? Korang yang bace entry ni pun kebanyakannya ada blog sendiri. Kadang2 kita tertanya2 sape la tuan punye blog ni. Sebab, blog tersebut tidak menampilkan imej sebenar tuan blog. Ini hasil survey melalui rakan2 :-

Tanda 1 :-
+ Penulisan selalu menggunakan short form
+ Bagi sape2 yang taknak dilabel sebagai budak sekolah, sila hentikan penggunaan short form

Tanda 2 :-
+ Mengguna ejaan pelik2 yang orang tak paham
+ Tito (tidur), jumpew (jumpa), ciap (siap)
+ Itu sebahagian, kalo korang ade contoh lagi, share la yek
+ Kalau ejaan tu pelik sekalipun, kalo orang paham takpe lagi

Tanda 3 :-
+ Setiap ayat ada tinggi dan rendah, contoh :
+ hArI nI nk MKn aPeW ea..~?
+ Ditambah pulak dengan simbol yang pelik2

Tanda 4 : -
+ Untuk account Facebook dan Myspace, menggunakan display name yang pelik2
+ Contoh: ~AcHa 6ixTeeN_cRew~
+ Siap ada clan lagi tu, kecik2 dah pandai nak berpuak2

Tanda 5 : -
+ Tanda ni untuk blogger, sering emo tak tentu pasal kerana hal kecik
+ Contoh : emo sebab ayah busy, tak sempat nak hantar ke sekolah
+ Pastu mengadu dalam blog, citer keburukan orang kepada satu dunia
+ Blog ni satu dunia boleh baca tau

Tanda 6 :-
+ Ini bonus, tanda ni untuk budak yang kat luar, bukan alam cyber
+ Selalu mengenakan pakaian yang pelik2
+ Muka budak, tapi berlagak macam orang besar
+ Korang mesti ada jumpe budak ciri2 ni kat shopping complex
+ Ada yang taktau malu, ber-shuffle dengan geng bas sekolah dorang

Rumusan saya, tak semua budak sekolah macam tu, ade je budak sekolah yang dah matang pemikirannya, tapi tak ramai. selagi dorang tak berhadapan dengan dunia luar dan orang ramai, susah untuk matang dengan sendiri. Pengalaman tu yang buat kita matang. Berkenalan dengan orang berlainan umur dan pangkat buat kita lagi matang, budak sekolah ? Geng2 bas sekolah dorang je la yang dorang mengadap hari2 kecuali sabtu dan ahad, haha.

No comments: