Wednesday, August 17, 2011

Orang Baru Kerja Memang Macam Ni Ker ?

Hari ni tak sampai lagi 3 tahun bekerja, hahaha. Macam2 pengalaman baru yang saya dapat. Pengalaman dan kehidupan sebagai seorang pekerja di Kuala Lumpur Bandaraya Metropolitan ni, Namanya KL, Tapi, sebenarnya tiap2 hari naik pengangkutan awam pegi kerja, Nak beli Ferrari murah sangat, huhu :p Tak pe, benda ni bukannya satu masalah besar, biasa la tu kan, nama pun kehidupan. Tapi nak cerita dari segi kewangan ni, dulu masa student memang lain sangat bila dah jadi pekerja, soal kewangan adalah soal yang yang teramat penting.

Setiap rancangan, pelan mahupun apa2 kerja mesti pertama sekali kena consider kewangan. Contohnya, perbelajaan harian dirumah ni berape ratus ? Makan ni brapa ringgit ? Nak nek bas ker atau nak nek train ? Senang citer, setiap perbuatan mesti soal duit dulu dijadikan rujukan utama. Ok, memang tak pernah nak cerita kat korang semua pasal kehidupan saya, hehe (Banyak rahsia taw, hahaha). Tapi rasa macam nak story jugak sebab benda ni saya nampak betul2 berubah dah sekarang nie.

3 tahun saya belajar sama2 melalui kehidupan sebagai seorang mahasiswa. Soal makan memang tidak menjadi masalah. Makan tengah hari cakap je kat mana sedap, semua akan pergi. Nasi Kandar ka, beryani ke, KFC ke, Pizza ke, semua ni saya pergi untuk makan tengah hari. Soal mahal murah no. 2. Kalau makan malam lagi la, kalau takat Nasi Ayam penyek tu, normal sangat la. Tapi apa yang saya citer ni bukan diri saya sangat, tetapi lebih kepada seseorang.

Saya masa kat kolej dulu seorang yang berjimat cermat. Seyes tak tipu, Huhu. Nak dijadikan cerita, saya dapat kerja ngn kawan2 saya ni. Kami 1 tempat kerja. So, makan dah biasa dulu sama2, sekarang ni time rehat pon makan sama2. Tapi, makan dulu memang tak sama dengan makan sekrang yang baru 1 bulan lepas kami makan bersama dalam kampus. Situasi sekrang memang agak terejut la bagi saya sebab memang kawan saya jugak terlalu berjimat. Dulu saya kenal dia bukan camtu. Perubahan yang drastik gila menyebabkan saya nak tulis entry ni.

Kalau dulu, makan tengah hari ringan mulut dia untuk makan Nasi Beryani Kambing. Harga tak payah tanya la, tapi tak ade masalah pon. Tapi sekrang ni, nak minum teh o ais pon tanya harga weh, Hehehe. Apekan lagi nak makan nasi. Kadang2 tu, xorder air sebab berjimat. Makan ni memang letak lauk je. Sayur memang tak letak sebab takut mahal. Kalu dulu, benda2 ni semua memang tak pernah kesah pon. Tapi, bila dah start keje, semuanya kisah. Nak tergelak pon ada sebab saya kenal dia dulu memang lain dengan dia sekrang, Lain sgt, haha.

Kadang2 tension gak tengok. Alasan nak kawin. Kami pon nak kawin jugak la, .Hahahaha. Tapi xde la sampai tak order air bila makan. aperla dia, wat spoil jew. Korang mungkin tak rasa sebab tak alami. Saya yang alami ni memang nampak perubahan tu. Nak isi minyak moto pon dah bekira. Nak bayar tol pon bekira. Sanggup untuk ulang-alik dari rumah walaupun jarak 40minit. Alasan dapat berjimat untuk makan malam dan duit rumah sewa. Hahaha. Sabor je la kan, hahaha. Tahun ni memang terkenal dengan word 'berjimat'. Memang bagus la kawan2 saya ni semua. Saya respect la.

Nanti bila korang jumpa kawan cmni, mesti korang akan buat entry jugak. Kelakar pun ade, tension ade, geram pon ade, bagus pon ade, senang citer, macam2 ade. Rumah nak besar, bilik nak banyak, kalau boleh rumah teres, dekat dengan tempat kerja, internet pon nak jugak, ada tv pon ok, astro pon kalau ada ok gak, tapi bayar rm350 dah la sebulan, xdapat la weh. Makan nak sedap, lauk nak banyak, sayur pon nak jugak, air nak air milo ais, tapi bayar RM3 dah la, xdapat la weh. Sekadar celoteh tentang kehidupan kami. Xnak layan tak pe la, Just nak kongsikan je..Huhu, Kerje o0o0 kerje.

No comments: