Thursday, August 25, 2011

Jenis-Jenis RAM Komputer

Untuk membolehkan komputer untuk bekerja lebih cepat, ada beberapa jenis memori yang sedia saat ini. Dalam satu komputer tidak ada lagi hanya satu jenis memori. Kerana jenis memori berkaitan dengan kelajuan, penting untuk memahami perbezaan ketika membandingkan komponen2 komputer.

1. SIMM (Single In-line Memory Modul)
SIMM digunakan untuk menyimpan satu baris dari DRAM, EDO atau bedo cip di mana modul disolder ke sebuah PCB. Satu SIMM boleh mengandungi beberapa cip. Apabila anda menambah memori lebih ke komputer, kemungkinan besar anda menambah sebuah SIMM. Yang pertama dipindahkan SIMM 8 bit data pada satu masa dan mengandungi 30 pin. Ketika CPU mulai membaca potongan 32-bit, sebuah SIMM dikembangkan lebih luas dan terdapat 72 pin. SIMM 72 pin 3 / 4 lebih lama daripada SIMM 30 pin dan mempunyai lekukan di tengah lebih rendah dari PCB. SIMM 72 pin memasang di sudut sedikit.

2. DIMM (Dual In-line Memory Modul)
DIMM membolehkan kemampuan untuk memiliki dua baris dari DRAM, EDO atau kerepek bedo. Mereka boleh mengandungi dua kali lebih banyak memori pada papan litar saiz yang sama. DIMM 168 pin mengandung dan memindahkan data dalam 64 bit chunks. DIMM memasang lurus ke atas dan ke bawah dan mempunyai dua takik di bahagian bawah PCB.

3. DRAM (Dynamic Random Access Memory)
Salah satu jenis yang paling umum dari memori komputer (RAM). Ini hanya boleh menyimpan data untuk jangka masa yang singkat dan harus refresh secara berkala. DRAM diukur dengan kemampuan simpanan dan masa akses. Simpanan adalah nilai dalam MB (8 MB, 16 MB, dll). Waktu akses yang adalah nilai dalam nanodetik (60ns, 70ns, 80ns, dll) dan mewakili jumlah masa untuk menyimpan atau kembali maklumat. Dengan DRAM 60ns, akan memerlukan 60 / 1000000000 saat untuk menyimpan atau kembali maklumat. Semakin rendah nanospeed, semakin cepat memori beroperasi. DRAM cip memerlukan dua CPU menunggu keadaan untuk setiap eksekusi. Hanya dapat mengeksekusi baik membaca / menulis operasi pada satu masa.

4. SDRAM (Statik RAM)
Diperkenalkan pada tahun 1996 akhir, mempertahankan memori dan tidak memerlukan menyegarkan. Hal Menyegerakkan sendiri dengan masa CPU. Hal ini juga mengambil keuntungan dari interleaving dan fungsi burst mode. SDRAM lebih cepat dan lebih mahal dari DRAM. Muncul dalam kelajuan 66, 100, 133, 200, dan 266MHz.

5. DDR SDRAM (Double Data Rate Synchronous DRAM)
Membolehkan transaksi pada kedua tepi terbit dan jatuh dari kitaran clock. Ia memiliki kelajuan bus clock 100MHz dan akan menghasilkan sebuah kelajuan pemindahan data berkesan 200MHz.

6. Flash Memory
Ini adalah sebuah negara-solid, nonvolatile, ditulis semula memori yang berfungsi seperti RAM dan cakera keras gabungan. Jika kuasa hilang, semua data akan disimpan dalam memori. Kerana kelajuan tinggi, daya tahan, dan keperluan voltan rendah, sangat ideal untuk kamera digital, telefon, printer, komputer genggam, pager dan perakam audio.

7. Shadow RAM
Ketika komputer anda dijalankan (Boot), Arahan minimum untuk melakukan prosedur startup dan video kawalan disimpan di dalam ROM (Read Only Memory) di BIOS apa yang biasa disebut. ROM menjalankan perlahan2. Shadow RAM membolehkan kemampuan berpindah bahagian tertentu dari kod BIOS dari ROM ke memori RAM lebih cepat.

No comments: