Sunday, August 28, 2011

Cara Nak Mudahkan Urusan Pengunjung Blog ?

Korang kalau tengah berblogging, apa yang korang nak dari satu blog tu ? Ringan, cepat loading, mudah dibaca, tak panjang berjela, Tiada short form yang melampau. Ayat yang kelakar. Gambar yang mengancam. Mudah dam mesra pengguna. Ok, saya amek point yang last tu, mudah dan mesra pengguna. Apa maksud mesra pengguna tu ? Saya pun tak tau, saya main pakai je perkataan tu. Apa yang saya nak bagitau, selama kite dalam dunia blog ni, mesti kita nak sesuatu urusan tu mudah kan.

Pada pendapat saya la, ini senarai tips yang mungkin akan memudahkan pengunjung blog kita :-
1. Untuk comment, buat pop-up (Cepat sikit nak loading)
2. Comment lagi, jangan letak verification.
3. Shoutbox, letak bahagian atas ataupun letak tepi entry
4. Followers, pun letak atas atau letak ditepi entry
5. Post entry, guna banyak line break, Entry nampak kemas, senang nak baca

Itu hanya sebahagian je. Ada banyak lagi mende yang memudahkan pengunjung bace blog kita. Mungkin ramai yang tak paham tentang point yang saya senaraikan., Shoutbox letak atas ? Ye la, andai kata blog kita ni membosankan, at least pengunjung mesti nak tinggalkan jejak. Dengan cara meletak follower dan shoutbox kat bahagian atas blog, mudah bagi dorang nak blah dari blog kita dengan segera, haha. Itupun kalau blog kita ni tak best la. Macam mana pulak dengan line break ?

Line break tu bila korang tekan button ENTER pada keyboard semasa menaip untuk skip ke line baru. Saya dah buat line break sebanyak dua kali. Ini line break sebanyak sekali. Saya sendiri berat nak baca tulisan yang panjang2. Walaupun entry kita ni panjang berjela, entry akan nampak pendek kalau korang bijak guna line break ni. Saya ? Saya tak bijak, kadang2 nampak ok, kadang2 serabut gak penulisan entry saya nie, korang rasa betul ke tips saya tu ? Ke ada yang silap ?

No comments: