Wednesday, August 31, 2011

Fakta Menarik Mengenai Serangan Jepun Ke Pearl Harbour

Serangan terhadap Pearl Harbour dilakukan pada 7 Desember 1941. Walaupun serangan cukup berjaya dalam menghancurkan kapal2 induk Amerika, namun Jepun tidak menyerang kapal2 selam Amerika kerana mereka mengganggap itu tidak penting, sayangnya keputusan itu ternyata salah, dimana kapal2 selam Amerika lah yang sangat berjasa dalam memutus import eksport subsidi ke Jepun (Kapal2 selam Amerika menembaki kapal2 yang menuju ke Jepun). Kejayaan serangan Jepun terhadap Pearl Harbour mengejutkan pihak Amerika, namun juga mengejutkan pihak Jepun.

Sebenarnya radar di Pearl Harbour sudah mengetahui bahwa ada sekawanan formasi udara yang sangat besar yang sedang mendekati Pearl Harbour, namun petugas lapangan yang melaporkan kepada atasan menyalahartikan formasi itu sebagai pesawat B-17 Amerika yang dijadualkan untuk memang datang ke Pearl Harbour. Jepun menyerang dengan total 6 Carrier dan 423 pesawat. Salah satu admiral Amerika berkata, Dengan mengenepikan kelicikan Jepun kerana menyerang secara tiba2, Jepun telah melakukan pekerjaan yang sangat hebat dan berjaya. Perlu diketahui bahawa sebelum serangan dilakukan, Jepun menipu Amerika dengan berkata bahawa mereka tertarik dengan perdamaian.

Serangan hari itu dilakukan pada hari Ahad pagi, kerana hari Ahad pagi itu jugalah yang menyebabkan banyak prajurit Amerika masih sedang terlelap di tidurnya dan tidak siap sedia. Pada hari Ahad itu, parahnya lagi, Admiral US Husband Kimmel dan Jendral Walter Short sedang bercuti. Sehari setelah serangan dilakukan,yakni pada 8 Desember 1941, undian dilakukan oleh kongres Amerika dengan hasil semua anggota kongres menyatakan setuju untuk perang dengan Jepun dan hanya ada satu suara yang tidak setuju untuk melakukan perang terhadap Jepun, orang tersebut adalah Jeannette Rankin of Montana, orang yang sama juga mengundi agar Amerika tidak ikut campur tangan dalam Perang Dunia 1.

Sebenarnya Amerika sudah merasa bahawa Jepun ada kemungkinan akan menyerang Amerika setelah sekian lama bengang dengan masalah minyak. Namun, Amerika tidak menyangka bahawa Pearl Harbour akan dijadikan sasaran, Amerika merasa bahawa Jepun pasti akan mengintai Filipina terlebih dahulu. Serangan dilakukan dalam 2 gelombang. Gelombang pertama sasarannya adalah Battleship (Kapal induk) dan pesawat. Gelombang kedua sasarannya adalah kapal dan kemudahan dermaga lainnya. Jepun sebenarnya ingin melakukan serangan gelombang ke 3. Namun Jepun tidak jadi melakukannya kerana mereka mempertimbangkan beberapa situasi.

Situasi2 tersebut adalah : Sudah tidak ada kejutan kerana Amerika sudah tahu bahwa mereka sedang diserang. Kemampuan Anti Airgun Amerika meningkat jauh sewaktu gelombang kedua dibanding serangan ketika gelombang pertama. Ketika gelombang pertama kapal Jepun yang jatuh hanya 6 buah, namun ketika gelombang kedua pesawat Jepun jatuh sehingga 23 buah. Meningkat lebih dari 100 peratus. Proses ulang–balik untuk gelombang ke 3 membuat kemungkinan Amerika boleh menyerang kapal induk Jepun kerana pesawat2 Amerika yang di darat masih ada.

Serangan berhenti pada pukul 9.45 pagi waktu tempatan. Jepun mengira serangan terhadap Pearl Harbor akan membuat Amerika jatuh dan tidak dapat berbuat banyak di Perang Dunia ke2, namun ternyata serangan tersebut malah membuat warga Amerika bersatu untuk membalas serangan Jepun dan berakhir pada kehancuran Jepun. Pearl Harbour dan kekuatan Angkatan Laut Amerika berfungsi kembali secara maksimum hanya dalam tempo 60 hari, tidak sesuai dengan jangkaan Jepun dimana perkiraannya, Angkatan Laut Amerika akan lumpuh hingga 6 sampai 8 bulan.

Ketika serangan dilakukan, Pearl Harbor benar2 sangat tidak bersedia. Pesawat dibiarkan terbuka tanpa perlindungan dan berdekatan sehingga susah untuk diterbangkan. Senjata Anti Aircraft di kapal pun semuanya dibiarkan tidak sedia dan tanpa peluru. Ditambah serangan dilakukan Ahad pagi dimana banyak askar yang masih tidur, serangan menjadi sangat2 berjaya. Dorrie Miller, merupakan orang kulit hitam pertama di Amerika yang mendapat penghargaan Navy Cross. Dia sendiri merupakan seorang tukang masak di Navy AS, ketika serangan terjadi dia pergi ke dek dan meskipun tidak pernah memegang senjata sebelumnya, dia langsung menuju senjata anti aircraft Browning dan menembak jatuh hingga 2 pesawat Jepun.

No comments: